Jezik

eng

Pratite nas

FEST INTERVJU: MILOŠ ĐUKELIĆ O NOVOJ CELINI „FEST PRO“ 51. FEST-A

 

Producent i reditelj Miloš Đukelić, član Odbora FEST-a, programski je direktor novog segmenta festivala „FEST Pro“ koji se održava od 2. do 5. marta, pod kupolom FEST-a u MTS dvorani.

O tome šta je značaj novog segmenta FEST-a, kako je osmišljen i šta se planira da ova celina u budućnosti bude, ali i još po nečemu Miloš Đukelić govori za sajt FEST-a. 

- Možemo da kažemo da je “FEST Pro” proširenje priče koju smo započeli sa segmentom FEST Forward. U suštini u sledećim godinama namera je da FEST Forward i bude deo ovoga što je osmišljeno sa “FEST Pro”, ove godine nismo imali vremena da se to tako desi, nismo imali budžet namenjen za to. “FEST Pro” je deo namenjen filmskim profesionalcima, filmskim radnicima,  studentima, ali i široj zainteresovanoj javnosti koja bi trebalo da bude meeting point svih tih ljudi i nešto što bi razvijalo samu našu kinematografiju.

FEST je u jednom trenutku bio, kako se to govorilo, festival festivala, a sada ide u tom pravcu da dobije i taj market deo kao svi veliki festivali u svetu…

- Suštinski ako gledamo FEST i u ono vreme kad je bio najglamurozniji, jeste bio na neki način i pritajeni market, ali u kom smislu: on je bio mesto na kome je zapad mogao da vidi šta se dešava na istoku i istok mogao da vidi šta se dešava na zapadu. Nije postajao onaj klasičan štandovski sitem i kupovina i prodaja, ali je on u sebi imao i tada neke vrste konferencija i bio mesto viđanja filmova i ljudi koji nigde drugde ne mogu da se vide.

Mislite da je Beograd kao mesto gde su se politički  blokovi dodirivali to omogućavao?

- Simbolički i ovo je neko slično vreme, nadajmo se ne tako strašno kao u vreme blokovske podele i da ćemo se i mi snaći kao naši prethodnici tada. Mislim da je idealan trenutak da Beograd ponovo bude mesto dodira gde će ljudi zainteresovani za kulturu i kinematografiju, pa i društvo imati prostor da se vide. Naš slogan je „Gde se susreću umetnosti i filmska industrija“ ili „Where Art Meets Film Industry“.
 

Nekada je FEST formiraoo ukus publike?

- FEST i ima taj edukatvno-formativni karakter za sve generacije ovde, a kako je život kompleksniji nego što je bio osamdesetih, sedamdesetih i devedesetih, u smislu da je mnogo više medija, tu je više televizija i konkurencija raznih drugih medija, ne u društvenom smislu. Ali taj formativni karakter će se nastaviti i kroz „FEST Pro“ jer tu će mladi ljudi stvarno imati prilku da se susretnu sa svetom. Da vidimo neke ljude koji zaista odlučuju neke svari što se tiče filma, i u Evropi i u svetu. Da vidimo zanimljive ljude koji imaju šta da kažu, od kojih imamo šta da naučimo.  Kroz ovo pokušavamo da odškrinemo vrata sveta profesionalaca za širu publiku, jer će studenti i ljudi koji su zainteresovani moći da vide izbliza filsmke profesionalce, da sa njim popričaju i da imaju neposredni kontrakt, da čuju nešto, da se edukuju, sa druge strane filmski profesionalci koji dođu ovde će uticati na svoje sredine,  biće taj glas o Beogradu kao o mestu gde postoji film. To je veliki kvalitet „FEST Pro“ celine. Ove godine je bio veoma mali budžet za to, ali je FEST odvojio ta sredstva, dok je prošle godine FEST Foward finansirao FCS - Filmski centar Srbije.


Kako vi gledate na kontinuitete FEST-a, budući da ste odrastali uz festival, a sada ste deo njega?

- Svaki festival je odraz vremena u kome se dešava i odraz društva i nosi i sve dobre i sve loše trenutke jednog društva. Meni je interesantana hronika našeg društva kroz uspone i padove FEST-a, kroz promene FEST-a. Ne volim tu vrstu poređenja „E, da FEST bude ono što je bio“... Prvo ko se toga stvarno seća, a drugo uvek su stara dobra vremena to - stara dobra vremena. Mislim da je FEST uvek baš to što jeste baš zato što je odraz onoga što je film u svetu u datom trenutku. Treba da budemo sada i ovde, ni u prošlosti, ni previše u budućnosti. Najbolji što možemo sada to je jedino što treba da nas vodi, naravno sa nekom vizijom, a ne kao guske u magli. Bilo je ranije problema na FEST-u, biće problema na FEST-u, ali FEST je nešto što je neophodno ovom gradu, nešto što je bitno ljudima u ovom gradu.
 

Gde se tu uklapa „Fest Pro“?

- FEST je deo kulturnog bića grada. Sa FEST-om nije reč samo o filmu, sam festival je gradu potreban, ljudima koji žive u gradu, kulturi jednoga grada. Dok traje FEST, film postaje najbitnija stvar, jedni drugima preporučujemo šta smo gledali i šta smo čuli, pa čak i ova tema oko dešavanja na FEST-u. I to je deo intrige festivala. Tu se prelamaju i kulturna politika i kuda želimo da idemo. Tako da je festival višestruko bitan kao takav. „FEST Pro“ je ono što je potreba i organski deo toga da kad smo već svi tu hajde da dodatno popularišemo film. I zato bi trebalo da se dešavaju i druge stvari tokom trajanja festivala, i sastanci i esnafska druženja, da se otvore teme bitne za kinematografiju. Vreme u kome živimo nameće potrebu da FEST ne bude samo revija fimova već da se razvija.