Jezik

eng

Program

FEST PRO Intervju - Lordan Zafranović

Čuveni reditelj, Lordan Zafranović, na ovogodišnjem FEST Pro-u održao je masterklas na temu „Unutrašnja konstrukcija filma“ pred punom salom. A sa rediteljem, osim o njegovom predavanju, razgovarali smo i o njegovom novom filmu „Zlatni rez 42“, koji će premijerno biti prikazan na jesen ove godine.


Svi koji su radili sa Vama kažu da imate poseban dar da od glumaca izvučete ono
najbolje? Kako to radite?


- Teško je nekoga savetovati. Radim na osobni način, vezano za uloge, scenografiju, šminku, sve filmske elemente, imam svoj poseban proces rada. U tom procesu su i glumci, imam specifičan način rada sa njima. Treba im približiti likove koji treba da rade i tu vrstu glume, kako likovi treba da se razvijaju. Dosta dugo razgovaram sa njima. Ja ih gledam, vidim njihove reakcije, u kom smeru je ta osoba postavljena,
odakle su, ko su, šta su, kako razmišljaju. Kad vidim da je iz njega izašla osobnost, onda to koristim ka građenju njegovog lika. Idemo ka tome da gradi lik koji tumači na osnovu te svoje osobnosti. Lični pečat. Približim ih njima samima. Kod mene su uglavnom neobični likovi. Zli likovi. Ali zli likovi koji imaju ljudske osobine. Likovi koji su kompleksni, kao što su i ljudi u životu kompleksni. Nije sve crno-belo. Glumci su
najvažniji u filmu, njih svi vide.


Kako ste birali glumce za Vaš film „Zlatni rez 42“, koji će ove jeseni biti premijerno prikazan u bioskopima?


- Dugo nisam bio u ovoj sredini, nisam ni pratio specijalno filmove niti iz Beograda, Zagreba, Ljubljane. Bio sam nov u tom procesu, pomagali su mi kasting menadžeri, koji su predlagali više varijanti. U glumcu će uvek biti neka iskrica, koja će izvući taj lik koji je potreban. Ja sam dugo radio i sa naturščicima. U tome nema greške. Glumac uvek može nešto da donese, čak i nešto više nego što si planirao u tom liku.
Pored glavnih glumaca, koji su izuzetni, u ovom filmu imali smo 175 glumaca. Kako organizovati snimanja tako velikih scena sa toliko puno glumaca? Bilo je teško organizovati, uraditi. U takvim momentima teško je posvetiti se svakom glumcu ponaosob. Međutim, ja sam sa svakim glumcem razgovarao, čemu ja težim i šta bi ta njegova uloga, čak i mala, značila. Malih uloga nema. Mi volimo tako da kažemo.
Impresivno izgleda to što smo napravili.


Koji biste savet dali glumcima? Pogotovo mladima koji tek treba da se probiju na glumačku scenu?


- Iako ne volim da savetujem, reći ću da je najbitnije da uče, da čitaju, da budu autoriteti kad se pojave, po svom izgledu, talentu i znanju. Filmska gluma. Treba poznavati filmsku glumu, filmsku tehniku, pokret kamere, gde kadar počinje i gde se završava, mora da zna da je filmski mizanscen nešto sasvim drugo od pozorišnog. Savetujem svakome da studira, da čita knjige, da ide na izložbe, da se interesuje za sve što je novo, da teži ka spoznaji novih stvari, pogotovo u umetnosti. Onda postaje u ekipi autoritet. Ako je nesiguran, ne zna, onda je to problem. Filmska gluma je vojna formacija koja zahteva rešenja odmah.

Držite masterklas na temu unutrašnja konstrukcija filma. Šta želite da prenesete na publiku ovim predavanjem? Koji biste savet dali rediteljima?


- Ja sam čovek koji radi svoje filmove, nisam reditelj, ne realizujem nečije scenarije, ja stvaram i pre i posle filma, ja ne realizujem tuđi rad. Nema autorskog dela u svemu tome. Autorsko delo je nešto što bi trebalo biti specifično, autentično. Kod reditelja, u njihovom izboru tema nema specifičnosti, autentičnosti. Jedna od glavnih stvari koje zameram kolegama je što se ne upuštaju u koštac sa nekim temama, ne žele da reskiraju. Nema hrabrosti.


Da li je hrabrost nešto s čim se čovek rađa ili nešto što može i da se nauči? Kako se vi nosite sa posledicama sopstvenih izbora u filmu?


- Hrabrost je pitanje autoriteta. Ako ulazite u takvu temu, morate znati šta vas čeka, morate očekivati da ćete biti ispljuvani, da će vam život biti u opasnosti, sa time se morate nositi i reći ja to mogu. Imate Holivud koji pravi tu konfekciju fenomenalno. Ali kad ja vidim da je to autor koji ima svoj stil, estetiku, onda mu skidam kapu. To je reskiranje, u koje treba ući ili odustati od toga.

Pokrovitelj
Ministartsvo kulture i informisanja
Osnivač
Grad Beograd

Sponzori

 
 
 
 
Knjaz Miloš
 
 
 
 
 
Italijanski kulturni centra